Waarom zijn oprijplaten handig bij een aanhanger?

oprijplaat aanhanger

Dit artikel gaat over de redenen waarom oprijplaten handig zijn bij een aanhanger.

Wat is een oprijplaat?

Een oprijplaat aanhanger is een plaat, die aan de ene kant op de aanhanger steunt en aan de andere kant meestal op de grond, hoewel dat laatste niet per se hoeft. Je moet er altijd op letten welk gewicht een oprijplaat kan dragen. In een hoek is dat meer dan horizontale positie. Een oprijplaat is echter in de eerste plaats ontworpen om voertuigen op en af een aanhanger te rijden. Voor het inlopen van goederen is zo’n plaat natuurlijk ook prettig.

oprijplaat aanhanger

Vormen van oprijplaten

Een oprijplaat voor een aanhanger kan diverse vormen aannemen. Het kan gaan om een enkele plaat of meerdere. Oprijplaten kunnen vast aan de aanhangwagen zitten en vormen dan tegelijkertijd de achterklep. Een enkele brede plaat is zwaarder dan twee individuele, maar heeft meer toepassingsmogelijkheden. Ook het meenemen van zo’n plaat is lastiger, tenzij er een voorziening is om die onder de laadvloer te schuiven. Smallere platen zijn lichter en kan je gemakkelijker in de aanhangwagen kwijt. Bij langere platen is de hoek kleiner en kost het minder moeite om een voertuig, zoals een rolstoel, de aanhangwagen op/in te duwen. De minpunten zijn dat ze steviger en dus zwaarder zijn, en meer ruimte innemen. Bij korte oprijplaten geldt het omgekeerde. Een oprijplaat voor een aanhanger zal doorgaans zijn voorzien van een ruw oppervlak voor een betere grip.

Toepassingen van oprijplaten

Niet alleen de vorm van de oprijplaten speelt een rol bij de mogelijke toepassingen. Het gaat ook om de vorm van de aanhangwagen. We noemden al de laadklep die ook als oprijplaat dienst doet. Het lukt niet om een paard een aanhangwagen in te krijgen met twee gescheiden oprijplaten. Dan is een brede oprijplaat nodig en de aanhangwagen zal bovendien geschikt moeten zijn voor paarden. Voor een cuadracyclo zijn twee gescheiden oprijplaten prima. Die hoeven niet lang te zijn, omdat de motor ervan doorgaans sterk genoeg om omhoog te rijden.